شاسی کابین

شاسی احضار آسانسور

شاسی احضار آسانسور

طبقه بندی پنل شاسی احضار آسانسور طبق عملکرد

به صورت کلی سه نوع مختلف پنل شاسی احضار آسانسور وجود دارد که در ادامه جزئیات آن‌ها را شرح می‌دهیم.

شاسی احضار آسانسور لمسی

این نوع از شاسی احضار آسانسور به صورت لمسی و دارای جنس شیشه‌ای هستند. مقاومت این نوع شاسی از دو نوع دیگر بسیار بیشتر است.

شاسی احضار آسانسور دکمه‌ای

معمول‌ترین و رایج‌ترین شاسی احضار آسانسور از این نوع است. این نوع شاسی به صورت دکمه‌ای است و عموما جنس استیل و یا ترکیب استیل و پلاستیک دارد.

شاسی احضار آسانسور کارتی، رمزی و اثر انگشتی

مهم‌ترین کاربرد این نوع شاسی احضار آسانسور محدودیت دسترسی و یا مجاز کردن دسترسی به آسانسور برای برخی از افراد خاص است. شما برای استفاده از این نوع شاسی احضار آسانسور باید از کارت RFID، رمز و یا اثر انگشت خود استفاده کنید. محصل نصب این شاسی درون طبقات و همچنین روی پنل کابین درونی است. در آسانسور‌هایی که به این نوع از شاسی احضار آسانسور هستند، تنظیمات دسترسی افراد به آسانسور در طبقات مختلف متفاوت است.

در صورتی که شاسی احضار آسانسور از نوع مکانیکی باشد جنس فیس پلیت پشتی که عموما محل تماس کاربر با شاسی است از جنس استیل، پلکسی یا پلاستیک آبکاری شده است. نوع پلاستیک آبکاری شده از دو نوع دیگر ارزان‌تر است؛ اما با توجه به اینکه ممکن است قسمت آبکاری شده با تماس زیاد دست از بین برود استفاده از این نوع فیس پلیت پیشنهاد نمی‌شود. بنابراین بهتر است برای عمر بیشتر فیس پلیت‌ها، از فیس پلیتی با جنس استیل استفاده کرد.

دکمه نمراتور(نشان‌دهنده طبقات) نیز بخشی از شاسی احضار آسانسور است. نمراتور به صورت نمایشگر است که از گذشته تاکنون دچار تغییراتی شده است. در گذشته نوع لامپی این نمایشگر‌ها بسیار رایج‌تر بوده است. امروزه نوع دیجیتالی آن پرکاربرد‌تر است که به سه صورت زیر وجود دارد:

  • لاتیس
  • سگمنت
  • LCD

نوع سگمنت نمراتور ارزان‌ترین نوع و مقرون به صرفه‌ترین آن است. برعکس نوع LCD از دو گونه دیگر بسیار گران‌تر است.

انتخاب بهترین فیس پلیت برای آسانسور

این انتخاب باید بر اساس نوع آسانسور و تجهیزات موجود در آن صورت بگیرد. به  عنوان مثال استفاده از فیس پلیتی با جنس آهنی در مناطق مرطوب مانند کشتی‌ها، سواحل و باشگاه‌ها توصیه نمی‌شود. ای نوع از فیس پلیت‌ها که به استیل بگیر معروف هستند در مناطق مرطوب دچار زنگ زدگی می‌شوند.

نوع دیگری از فیس پلیت‌ها که به آن‌ها استیل نازک می‌گویند و جنس شیشه‌ای دارند برای استفاده در ساختمان‌های تجاری، پرترافیک و پرجمعیت مناسب نیستند. زیرا استفاده و تماس زیاد با این نوع استیل باعث نامناسب شدن ظاهر آن می‌شود. این یکی از نکاتی است که هنگام خرید آسانسور باید در راهنمای خرید آسانسور به خوبی به آن توجه کنید. بنابراین استفاده از این نوع استیل و همچنین نوع بگیر فقط باعث افزایش هزینه‌های آسانسور و ساختمان می‌شود.

موارد کاربرد استیل نازک در آسانسور

در مبحث قبلی گفتیم که استفاده از فیس پلیت با جنس استیل نازک در آسانسور توصیه نمی‌شود. شاید اکنون این سوال برای شما مطرح شود که با توجه به احتمال خرابی این نوع استیل، مورد کاربرد آن در چه مواردی است؟

در صورتی که فیس پلیت شاسی احضار آسانسور به صورت آماده و فرم داده شده باشد شما می‌توانید برای مصارف توکار از استیل نازک استفاده کنید. بنابراین شما نیازی به نصب قوطی داخل دیوار و یا روی چهارچوب درب آسانسور ندارید. برعکس برای پلیت‌های توکار که فاقد پرس شدگی و هرگونه فرم دهی هستند، استفاده از این نوع استیل مناسب نیست. در این شرایط حداقل ضخامت استیل باید ۱.۵ میلی متر باشد.

کاربرد پلیت شیشه‌ای چیست؟

در آسانسور‌های لوکس و گران قیمت که ظاهر آسانسور اهمیت ویژه‌ای دارد، از پلیت شیشه‌ای استفاده می‌شود. شیشه در این نوع پلیت باید به صورت سکوریت باشد. بر اساس استاندارد آسانسور، ضخامت شیشه در این نوع پلیت باید بین ۴ الی ۶ میلی متر باشد. پلیت شیشه‌ای در رنگ‌های مختلف وجود دارد؛ اما رنگ مشکی از سایر رنگ‌ها پرکاربرد‌تر است. شاسی در این نوع پلیت بیشتر به صورت لمسی(تاچ) است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *