اگر آسانسور گیر کرد بیرونی ها چه کنند؟

 

گیر کردن آسانسور

اگر آسانسور گیر کرد بیرونی ها چه کنند؟

اینکه آپارتمان‌ها تبدیل به یکی از عناصر اصلی زندگی شهری شده‌اند و اصولا همه‌گیر شدن ساختمان‌های بلندمرتبه مدیون وجود آسانسورهاست. شاید برای یک ساختمان سه یا چهار طبقه ضرورت وجود آسانسور چندان حس نشود (هر چند این روزها در این ساختمان‌ها هم وجود آسانسور حیاتی است) اما مطمئنا در آپارتمان‌هایی با تعداد طبقات بالا، نبود آسانسور امری غیر منطقی به نظر می‌رسد.
با این حال آسانسور یک وسیله‌ است و همه‌ وسیله‌ها روزی با نقص روبه‌رو شده یا خراب می‌شوند. اما این موضوع زمانی مشکل‌آفرین است که این نقص هنگام حضور افراد در داخل آسانسور رخ دهد. گیر کردن در آسانسور شاید کابوس بسیاری از ما باشد. به خصوص که ممکن است داستان‌های عجیب و غریبی هم در این مورد خوانده یا شنیده باشیم. در این مطلب می‌خواهیم تمامی زوایای این اتفاق را با هم بررسی کرده و بر این ترس غلبه کنیم.

چرا آسانسورها گیر می‌کنند؟

گیر کردن آسانسورها رایج‌ترین نقصی است که از آن‌ها دیده می‌شود، اما خودِ گیر کردن نقص اصلی نیست. در واقع زمانی که اخلالی در سیستم حرکتیِ آسانسور به وجود می‌آید ترمزش فعال شده و کابین آسانسور را در موقعیت فعلی‌اش نگه می‌دارد. پس گیر کردن آسانسور به نوعی واکنش سیستم برای حفاظت از سرنشینان کابین در مقابل اخلال در سیستم محرک آسانسور است.
اما این اخلال به سه دلیل عمده اتفاق می‌افتد:

  • قطع شدن ناگهانی برق: این اتفاق می‌تواند به خاطر اخلال در خدمات شرکت برق، خطای انسانی یا بلایای طبیعی رخ دهد.
  • استفاده نادرست از آسانسور: زمانی که مسافران سیستم الکتریکی یا مکانیکی آسانسور را به طریقی دستکاری می‌کنند، مثلا بیش از ظرفیت آسانسور سوارش می‌شوند یا در را به زور باز نگه می‌دارند و مواردی از این دست می‌تواند منجر به اخلال در سیستم آسانسور و متوقف شدن آن شود.
  • نقص مکانیکی و الکتریکی: آسانسور مانند هر وسیله‌ الکتریکی و مکانیکی ممکن است با نقص رو‌به‌رو شود که اگر این اتفاق حین خدمت‌رسانی رخ دهد برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار کابین متوقف می‌شود.

دو حالت وجود دارد: یا کابین آسانسور هم ردیف با یک طبقه متوقف شده است یا بین طبقات.

با استفاده از کلید اضطراری یا همان سه گوش درهای آسانسور که معمولا در دست مدیر ساختمان و یکی دو همسایه دیگر است در را باز کنید تا محبوس شدگان خارج شوند، اما اگر کابین بین طبقات گیر کرده است، عقل حکم می کند که با مأموران آتش نشانی تماس بگیرند و از آنها تقاضای کمک کنید.

بسیاری از مأموریت های سازمان آتش نشانی مربوط به گیر کردن کابین آسانسور بین طبقات است. اگر در هر شرایطی دسترسی به مأموران امداد و نجات ممکن نشد خودتان می توانید با کمی دقت دست به کار شوید.

ابتدا باید کلید اصلی برق را قطع کنید. به اتاق موتورخانه بروید. اگر قسمت های رنگ خورده سیم بکسل ها به قسمت های رنگ خورده پایه موتور گیربکس هم سطح هستند کابین در تراز یکی از طبقات ایستاده و گرنه باید ان را با یکی از طبقات هم سطح کنید.

برای این کار با یک دست اهرم ترمز روی موتور گیربکس را فشار دهید و با دست دیگر فلکه دستی زردرنگ روی موتور را در جهتی که راحت تر می چرخد بچرخانید.

در صورتی که سرعت حرکت زیاد شد با شل کردن اهرم ترمز، جلوی سرعت را بگیرید. این چرخش را ادامه دهید تا قسمت های رنگ خورده روی سیم بکسل ها با قسمت های رنگ خورده پایه موتور گیربکس هم سطح شوند. در این حالت اهرم ترمز را رها کنید تا کابین متوقف شود.

از سوراخ سقف چاه موقعیت کابین را پیدا کرده و به آن طبقه بروید. با کلید 3 گوش در طبقه را باز کنید و با فشار دادن لته درهای کابین، در را هم باز کنید تا مسافران از آن خارج شوند.

بلافاصله با شرکت آسانسور تماس بگیرید تا برای بررسی وضعیت و رفع اشکال به ساختمان شما بیایند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *